פורום מנכ"לים

רקע:

ביום24.10.2021 אישרה הממשלה את ההחלטה 550, בהקצאה תקציבית של 30 מיליארד ₪ במגוון תחומים, כתוכנית לביצוע במשך 5 שנים לפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הערביים. כחלק מתהליכי הלמידה והפקת הלקחים מההחלטה הקודמת 922, ובשל היעדרם של תוכניות עבודה העונות על צרכי החברה הערבית והיכולת המקצועית המסוגלת לעקוב אחר יישום התוכניות, אנו מאמינים כי הנסיבות הנוכחיות סוללות את הדרך ליישום טוב יותר ומיצוי תקציבים מתוקף החלטה 550. לציין כי מרבית היישום של סעיפי ההחלטה 550 נתון בידי הרשויות המקומיות בשיטת "הקולות קוראים", מה שמחייב את הרשויות המקומיות לפעל ביתר שאת למיצוי מירבי של סעיפי התוכנית והמשאבים שהיא מקצה, ועל כן, ועד ראשי הרשויות, ארגוני החברה האזרחית השותפים והרשויות המקומיות עצמן, מגבירים את ההיערכות שלהם דרך תכוניות עבודה, מעקב ודיונים תכופים מול משרדי הממשלה המעורבים.

פורום המנכ"לים

אינג'אז מאמין שהמנכ"לים הם המובלים את העשייה ברשויות המקומיות הערביות מכיוון שהם נמצאים בתפקיד "מתכליל". בנוסף, אינג'אז מאמין בחשיבות האינטגרציה בעבודה המקצועית ע"י בניית פורומים וחיזוק הקשר ביניהם ובתוכם. 

לאחר בניית שלושת הפורמים (ראשי רשויות מובילים, מנהלי מחלקות נוער וגזברים), אינג'אז, בתיאום עם ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות, רואה בחשיבות רבה צורך הכרחי להקמת פורום מנכ"לים במטרה לחזק את האינטגרציה בין פורום זה לפורום הגזברים במסגרת המעקב אחרי החלטת הממשלה 550, במיוחד לאור המציאות הפוליטית הנוכחית, שלכאורה, תציב אתגרים רבים בפני הרשויות המקומיות בכל הנוגע לתקציבי ותכוניות החלטת הממשלה 550 ויישומה בשטח. במילים אחרות, המציאות הנוכחית דורשת בניית זרועות מקצועיות (פורומים) במטרה לעקוב אחרי יישום החלטת הממשלה 550, ניצול תקציבה והתאמת תוכניותיה לצרכי החברה הערבית.

מטרת הפורום

מטרת הפורום היא לאגד את מנכ"לי הרשויות המקומיות הערביות, ל"מקציע" אותם בהתאם ליכולות המאה ה-21, להכיר החלטת הממשלה 550 ו- 1279 לעומק, חיזוק השיח הקולקטיבי מול משרדי הממשלה וטיפול בסוגיות בוערות בשלטון המקומי הערבי, למידה הדדית, שיתופי פעולה עם ראשי הרשויות והפקידים הבכירים, במיוחד גזברים, מעקב אחרי תקציבי ותוכניות החלטת הממשלה 550 ו-,1279, שינוי מדיניות מול משרדי הממשלה, חיזוק הקשר המקצועי עם הפקידים הבכירים במשרדי הממשלה והתאמת תוכניות החלטות הממשלה לצרכי החברה הערבית.

  ממטרה זו נגזרות ארבע תת מטרות:

  1. פיתוח הון אנושי בקרב המנכ"לים: פיתוח יכולות וכישורים, הקניית כלים חדשים לשם שיפור יכולות הניהול והמקצועיות, פיתוח יכולות תכנון אסטרטגי, ניצול תקציבי בכלל ובמסגרת החלטת הממשלה, מעקב מקצועי אחרי תוכניות ופרויקטים ויישומם בשטח.
  2. הגברת האמון ועידוד שיתופי פעולה אזוריים בין הרשויות,שיתופי פעולה בהגשה למכרזים, תכנון אסטרטגי לכל רשות ועוד.
  3. בניית קשריות בין הפורומים: בניית ושיפור שיתופי הפעולה בין המנכ"לים במטרה לעודד למידה הדדית, חיזוק השיח הקולקטיבי והתמודדות עם אתגרים מחד, ובניית שיתופי פעולה עם ראשי הרשויות וגזברי הרשויות המקומיות באמצעות חיזוק הקשריות בין הפורמים של מרכז אינג'אז.
  4. בניית מערכת יחסים מקצועית עם משרדי הממשלה במטרה להתאים את תכוניות החלטת הממשלה 550 לצרכי החברה הערבית.

שיטות וחלוקת העבודה

תחילה, הפורום מכוון (בשנה הראשונה) ל- 25 עד 30 מנכ"לים ברשויות מקומיות בגליל, במשולש (הצפוני והדרומי) ובנגב. הפורום יפעל בשני מישורים עיקריים: מישור פנימי (פיתוח הון אנושי ברשויות המקומיות הערביות) ומישור חיצוני (שינוי מדיניות מול משרדי הממשלה השונים). הפורום יכלול מפגשי סדנא, ימי עיון והכשרות, מפגשים עם פקידים בכירים במשרדי הממשלה השונים, מפגישם עם וועד ראשי הרשויות הערביות וכנס סיום. המפגשים יטפלו בסוגיות בוערות הקשורות לשלטון המקומי הערבי בכלל, והקשורות להחלטות הממשלה   550 (התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית עד לשנת 2026) ו-1279 (תכנית לפיתוח כלכלי חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב 2022 – 2026 ) בפרט.